Sos sojowy – korzyści i szkody dla organizmu, kalorie, dobroczynne właściwości przy odchudzaniu

Co o nim wiadomo

Sos sojowy to ciemnobrązowy płyn o gęstej konsystencji i charakterystycznym zapachu. Powstaje w wyniku naturalnej fermentacji nasion soi przy użyciu grzybów Aspergillus. Po raz pierwszy o tym produkcie stało się znane ponad 2500 lat temu w Chinach. W VI wieku mnisi buddyjscy przywieźli przepis do Japonii.

To Japończycy udoskonalili technologię wytwarzania, byli w stanie:

  • dodaj do kompozycji ziarna pszenicy i sól morską;
  • dodaj alkohol jako środek konserwujący;
  • przedłużyć okres fermentacji produktu.

bułki jajeczne i sos sojowy

bułki jajeczne i sos sojowy

Sos doskonale uzupełnia smak wegetariańskich bułek jajecznych
Dzięki ciężkiej pracy nad poprawą smakowitości powstał prawdziwy sos sojowy.

Holandia jest słusznie uważana za najlepszego producenta sosu sojowego, chociaż jej ojczyzną są Chiny.

Jakie są technologie produkcji

Przepis na przygotowanie przyprawy przez ostatnie tysiąclecia niewiele się zmienił. Pojawienie się innowacyjnych technologii pozwoliło firmom usprawnić proces produkcyjny. Jednak to, czy te innowacje można nazwać sukcesem, czy nie, zależy od konsumentów.

Jak przygotować w dawnych czasach

Proces wytwarzania prawdziwego sosu sojowego trwa od 40 dni do kilku lat. Do tego potrzebujesz:

  • Soję ugotuj na parze lub ugotuj w wodzie.
  • Ziarna pszenicy zmiel na mąkę.
  • Wymieszać z fasolą i solą.
  • Pozostaw do naturalnej fermentacji.
  • Przefiltruj gotowy produkt.
  • Produktem wyjściowym jest sos organiczny, który nie zawiera sztucznych konserwantów, a jednocześnie ma silne działanie dezynfekujące.

    Co robili współcześni?

    Szwajcarski przedsiębiorca Julius Maggi rozpoczął produkcję chemicznego sosu sojowego w 1886 roku. W tym celu wykorzystał technologię rozszczepiania białka roślinnego za pomocą koncentratu kwasu solnego. W rezultacie początek XX wieku zasłynął z chemicznego ataku na fasolę. Współcześni producenci, stosując metodę otrzymywania hydrolizowanego białka roślinnego, mogą wytwarzać produkty o kilkutygodniowym okresie dojrzewania.

    Jednak nie wszystko jest tak gładkie, ponieważ powstały sos nie ma pożądanego koloru, konsystencji, aromatu i smaku. Aby nadać wszystkie te cechy, wymagane jest użycie dodatków:

    • barwnik karmelowy;
    • syrop kukurydziany;
    • sztuczny słodzik;
    • składniki modyfikowane genetycznie.

    Julius Maggi
    W wyniku przygotowania przypraw w nienaturalny sposób powstaje rakotwórczy chloropropanol, który jest niebezpieczny dla zdrowia człowieka. Według Unii Europejskiej nadmierną zawartość substancji rakotwórczej odnotowano w sosach chemicznych z Wietnamu, Tadżykistanu, Filipin i Tajwanu.

    W 1 litrze sosu sojowego stężenie chloropropanolu nie powinno przekraczać 0,33 mg.

    Sosy w diecie tych, którzy podążają za sylwetką

    Biorąc pod uwagę, jak mała jest liczba sosów, gdy używa się ich jako dressingu, a nie pełnowartościowej połowy potrawy, która jest typowa dla kremu i czekolady, użycie sosów nie zaszkodzi postaci. Kilka łyżeczek raczej przyniesie korzyści ciału niż przyniesie negatywne konsekwencje. Dotyczy to zwłaszcza sosu sojowego, który został uznany przez wszystkich lekarzy za najbardziej dietetyczny dressing, z wyjątkiem soku z cytryny, który nie wszędzie jest odpowiedni.

    Ale tego samego nie można powiedzieć o kremie i czekoladzie: ze względu na wysoką kaloryczność sosów należy je ograniczać w potrawach, nie dopuszczając do spożycia więcej niż jednej lub dwóch łyżek dziennie. Na przykład ryba duszona w kremowym sosie „waży” dość dużo, ponieważ sam sos wymaga dużo, dlatego takie przepisy należy odłożyć na czas odchudzania. A także różne czekoladowe fondue, tartaletki z sosem serowo-śmietanowym i tym podobne smakołyki.

    Jaka jest zawartość kalorii i skład chemiczny

    Produkt zawiera cały kompleks witamin, aminokwasów egzogennych, makro- i mikroelementów. Dlatego nadaje się do codziennej diety wegetarian i wegan, gdyż jest w stanie zrekompensować brak białka, pozbawionego pokarmu pochodzenia zwierzęcego. Zawartość kalorii w sosie sojowym może wahać się od 50 do 70 kcal na 100 g, w zależności od ilości wody i cukru w ​​kompozycji.

    Wartość odżywcza Ilość, g
    Wiewiórki 8,0
    Tłuszcze 0,6
    Węglowodany 4,9

    Brak tłuszczów i niska kaloryczność produktu pozwala na stosowanie go nawet przez osoby, które zmagają się z dodatkowymi kilogramami. W pełni zastąpi masło, majonez i inne dressingi w sałatkach, dodatkach i daniach mięsnych.

    Skład chemiczny (na 100 g produktu) Ilość, mg
    Tiamina (witamina B1) 0,03
    Ryboflawina (witamina B2) 0,17
    Cholina (witamina B4) 18,3
    Kwas pantotenowy (witamina B5) 0,3
    Pirydoksyna (witamina B6) 0,15
    Kwas foliowy (witamina B9) 0,014
    Kwas nikotynowy (witamina PP) 2,2
    Sód 5666.6
    Potas 217,0
    Fosfor 125,0
    Magnez 43,0
    Wapń 19,0
    Żelazo 1,93
    Cynk 0,52
    Mangan 0,42

    Aby poprawić kondycję organizmu wystarczy spożywać 1 łyżkę naturalnego sosu sojowego dziennie.

    Jak zrobić sos sojowy własnymi rękami w domu: przepis

    Sos sojowy zrobiony w domu jest oczywiście inny niż ten, który można kupić w sklepie. Jednak w ten sposób będziesz mieć pewność, że używasz zdrowego sosu bez konserwantów i „chemicznych” dodatków do żywności.

    Będziesz potrzebować:

    • Soja – 100-120 g (lub proszek sojowy)
    • Masło – 1-2 łyżki. (bez zanieczyszczeń roślinnych)
    • Bulion grzybowy – 50 ml.
    • Mąka pszenna – 0,5-1 łyżki .
    • Sól – kilka szczypt (najlepiej sól morska).

    Gotowanie:

    • Fasolę zalać niewielką ilością wody i zagotować, gotować do miękkości, a następnie dokładnie zmielić blenderem.
    • Dodaj wszystkie pozostałe składniki
    • Możesz również dodać 1-2 ząbki zmiażdżonego czosnku

    Jakie są korzyści i szkody

    Kompozycja zawiera przeciwutleniacze, które przyczyniają się do:

    • wzmocnienie odporności;
    • eliminacja przyczyn biegunki;
    • normalizacja krążenia krwi;
    • zapewnienie efektu terapeutycznego w chorobach sercowo-naczyniowych;
    • walczyć z patologiami zwyrodnieniowymi układu nerwowego.

    Dodatkowo niacyna czy witamina B3 korzystnie wpływa na stan mięśnia sercowego, obniża poziom złego cholesterolu we krwi.

    Naukowcy z Uniwersytetu Nowej Południowej Walii w Singapurze odkryli, że sos sojowy zawiera przeciwutleniacze, które są 150 razy skuteczniejsze niż ich odpowiedniki w soku pomarańczowym.

    Dla zdrowia kobiet

    Naukowcy z University of Missouri przeprowadzili badanie kliniczne, szukając odpowiedzi na pytanie o korzyści płynące z sosu sojowego dla kobiet. W trakcie prac laboratoryjnych, prowadzonych przez główną autorkę projektu naukowego, prof. Pamelę Hinton, stwierdzono, że dzięki obecności silnych fitoestrogenów produkt jest w stanie:

    • zmniejszyć ryzyko rozwoju osteoporozy pomenopauzalnej;
    • zapobiegać występowaniu raka piersi;
    • przedłużyć młodość skóry;
    • opóźnić pojawienie się zmarszczek mimicznych;
    • złagodzić bolesne miesiączki;
    • złagodzić objawy menopauzy.

    Kobietom powyżej 35 roku życia zaleca się włączenie sosu sojowego do codziennej diety w niewielkich ilościach.

    Uniwersytet Missouri (USA)

    Czy można jeść podczas odchudzania?

    Produkt może być stosowany w diecie, ponieważ przyczynia się do:

    • regulacja procesów metabolicznych w ciele;
    • przyspieszenie metabolizmu;
    • poprawa wchłaniania przydatnych pierwiastków;
    • usuwanie toksyn i odpadów.

    Marka Kikkoman oferuje naturalny sos o niskiej zawartości soli. Zastąpi majonez i inne szkodliwe składniki w przygotowywaniu dietetycznych sałatek.

    Czy jest skuteczny dla zdrowia mężczyzn?

    Sos sojowy zawiera związki zbliżone składem i właściwościami do estrogenów, dlatego będzie bardziej przydatny dla kobiet. Mężczyznom nie zaleca się regularnego stosowania, gdyż może to prowadzić do obniżenia stężenia androgenów – męskich hormonów płciowych. Również nadmierna pasja do produktu przyczynia się do zwiększonego wzrostu włosów na ciele i zahamowania poziomu testosteronu.

    Jednocześnie sos sojowy ma pewne pozytywne aspekty:

    • izoflawony hamują aktywację komórek rakowych w prostacie i jajnikach;
    • genisteina normalizuje elastyczność tętnic i zapobiega przerostowi serca.

    Produkt posiada właściwości antyoksydacyjne, które pomagają wzmocnić układ odpornościowy.

    Dlaczego nie powinieneś nadużywać

    Wysoka zawartość sodu ogranicza spożycie sosu sojowego. 2 łyżki produktu zawierają dzienną dawkę soli kuchennej. Jego nadmiar może prowadzić do:

    • Reakcja alergiczna;
    • gromadzenie się nadmiaru wody w organizmie;
    • obrzęk.

    Nie podawaj przypraw dzieciom poniżej 6 roku życia, ponieważ może to prowadzić do problemów trawiennych.

    Czy można jeść sos sojowy z zapaleniem trzustki?

    Zapalenie trzustki to zapalenie trzustki. Ta choroba wymaga od osoby ścisłego przestrzegania diet, aby nie odczuwać dyskomfortu i nie osiągać komplikacji. Dietetycy na całym świecie zapewniają, że sól i majonez należy całkowicie zastąpić tym produktem. Jednak w przypadku zapalenia trzustki należy zwrócić uwagę na następujące niuanse:

    • Sos jest dość słony, kwaśny i słony . To właśnie ta jakość bezpośrednio wpływa na gruczoł, wzmacniając jego pracę i stymulując. Trzustka zaczyna wydzielać tajemnicę, co nie jest zbyt dobre, ponieważ nadmierne spożycie sosu wywoła zły stan zdrowia.
    • To nie naturalny sos sojowy może szkodzić zdrowiu, ale „chemiczny odpowiednik”, ponieważ może zawierać ocet i ostre przyprawy, które są szkodliwe dla zapalenia trzustki. Składniki te mogą podrażniać błonę śluzową przewodu pokarmowego i pogarszać stan pacjenta poprzez nasilanie procesu zapalnego.
    • Sole, konserwanty, barwniki i substancje rakotwórcze, które obfitują w analogi sosu sojowego, mogą mieć niezwykle negatywny wpływ na zdrowie osoby z zapaleniem trzustki. Tego produktu należy unikać.

    WAŻNE: Surowo zabrania się używania sosu sojowego w przypadku ostrego zapalenia trzustki. Sos należy również wykluczyć podczas zaostrzenia choroby. Spożywanie pokarmów z sosem sojowym jest możliwe tylko wtedy, gdy choroba jest w remisji. Jeśli odczuwasz nudności, ból brzucha lub inne nieprzyjemne objawy, unikaj używania tego produktu.

    Jeśli jesz sos sojowy w małych porcjach i zawsze dobrze go tolerujesz, możesz dodawać go do jedzenia w niewielkich ilościach. Za każdym razem, gdy używasz sosu, zmniejsz ilość dodawanej soli lub całkowicie ją wyeliminuj.

    Czy możesz jeść sos sojowy, jeśli masz zapalenie trzustki?

    Ekspertyza dotycząca przechowywania

    Wiodący menedżer marki japońskiej międzynarodowej firmy Kikkoman w Rosji Olga Tichonowa podzieliła się podstawowymi zasadami przechowywania sosu sojowego:

    • temperatura optymalna – od 0˚C do 25˚C;
    • izolacja od urządzeń grzewczych i promieni UV na pojemniku;
    • Okres przechowywania zamkniętej butelki wynosi 12 miesięcy.

    Otwarty sos najlepiej przechowywać w lodówce
    Po otwarciu opakowania konsumenckiego zaleca się przechowywanie sosu sojowego w lodówce przez 10 do 30 dni.

    Sos sojowy – czy może być uczulony: objawy

    Alergia na sos sojowy może wynikać z tego, że rośliny strączkowe często wywołują negatywną reakcję u osób, które są wyjątkowo wrażliwe na ten składnik. Sos sojowy należy spożywać w małych porcjach, 1-2 łyżki. dziennie dla osoby dorosłej wystarczy. Jeśli odczuwasz dyskomfort, odrzuć sos sojowy:

    • Ból i skurcze przewodu pokarmowego
    • Ból gardła i swędzenie
    • Senność, zawroty głowy
    • Nudności i wymioty
    • obrzęk

    Przyczyny reakcji alergicznej na sos sojowy

    Jak jest używany w gotowaniu?

    Przyprawa może być stosowana zarówno w czystej postaci, jak i do przygotowania różnych dań kuchni azjatyckiej. Sos sojowy jest szczególnie poszukiwany podczas serwowania sushi, bułek i maki. Na jego bazie przygotowywane są również różne sosy z dodatkiem:

    • czosnek;
    • miód;
    • koncentrat pomidorowy;
    • grzyby;
    • Krewetka;
    • imbir;
    • ostra papryczka.

    Nadaje się do dań mięsnych i rybnych, warzyw i produktów mącznych. Służy do przyrządzania makaronów soba, udon i funchose.

    Sos sojowy to uniwersalny produkt w kuchni, który może jednocześnie zastąpić sól, majonez czy masło.

    Jak używać, aby schudnąć

    Kwestia wykorzystania sosu sojowego do odchudzania jest kontrowersyjna i nie ma jednoznacznej odpowiedzi, niezależnie od jego kaloryczności. Niektórzy dietetycy straszą obecnością substancji rakotwórczych, inni wręcz przeciwnie, chcą zainteresować fitoestrogenami. Komu należy ufać?

    • Dwie łyżki egzotycznej przyprawy zawierają około 35 kcal, więc gęste aromatyzowanie potraw doprowadzi do szybkiego przybierania na wadze, duża ilość chlorku sodu doprowadzi do naruszenia równowagi wodno-solnej, co niekorzystnie wpłynie na zdrowie. Wniosek nasuwa się sam: niekontrolowane stosowanie prowadzi do cellulitu, przyrostu masy ciała, pragnienia.
    • Dietetycy twierdzą, że nie możesz jeść więcej niż jedną lub dwie łyżki stołowe, niektórzy radzą całkowicie zrezygnować z tego podczas diety, ale jest złoty środek: możesz zjeść taki, który składa się z wody, niewielkiej ilości cukru, fasoli lub pasta miso, sól. Japończycy bardzo lubią ten produkt, tradycyjne diety uwzględniają go we wszystkich potrawach: płatki zbożowe, dodatki, mięso, ryby, sałatki, owoce morza.
    • Podczas odchudzania spożycie soli jest ograniczone, więc przyprawa sojowa może ją z powodzeniem zastąpić, pomóc usunąć nadmiar płynów z organizmu, ale nie można przekroczyć tempa spożycia, o czym powinni pamiętać osoby, które chudną.

    Skąd pochodzi do Rosji i ile to kosztuje

    Wysokiej jakości sos sojowy można zamówić w sklepach internetowych, które sprzedają produkty azjatyckie. Przyprawy sprzedawane są również w supermarketach w dziale „Wszystko dla sushi”.

    Nazwa produktu , pocierać.
    Sos sojowy do owoców morza „Unagi” Pearl River Bridge (Chiny), 200 ml 226.00
    Sos sojowy naturalnej fermentacji „Sanbishi” (Japonia), 1 l 290,00
    Lekki sos sojowy o niskiej zawartości soli Kikkoman (Holandia), 150 ml 345,00
    Sos sojowy Mayumi (Chiny), 150 ml 130,00
    Sos sojowy „Teriyaki” Kikkoman (Holandia), 210 g 400,00

    Odpowiadając na pytanie, czym może zastąpić sos sojowy – nic. Ma charakterystyczny smak i jeśli nie zostanie użyty podczas jedzenia sushi lub bułek, to danie straci swój smak. Jeśli mówimy o przygotowaniu marynaty do ryb lub mięsa, na ratunek przyjdzie płyn, w którym przechowywane są oliwki w puszkach. Nadaje produktom przypraw i nienagannego aromatu.

    Kupujemy produkt wysokiej jakości

    To właśnie te produkty wchodzą w skład naturalnego sosu sojowego: soja i zboża, sól, woda, zakwas, dlatego przy wyborze produktu należy zwrócić uwagę, czy lista nie została uzupełniona innymi składnikami. Korzyści i szkody związane z sosem sojowym zależą bezpośrednio od „hojności” producenta i produktu. Naturalny sos wysokiej jakości jest znacznie droższy niż mniej naturalne analogi. Dlatego przy wyborze sosu należy skupić się nie tylko na producencie i składzie wskazanym na opakowaniu, ale także na cenie produktu. Nie zapomnij dokładnie zbadać butelki z produktem. Jeśli zależy Ci na jakościowym produkcie, pojemnik powinien być szklany, a na etykiecie powinien znajdować się napis „sfermentowany”.

    Sos sojowy jest podstawą wielu innych sosów, dodawany jest do marynaty, stosowany jako przyprawa do ryb, mięsa, warzyw, ryżu. A niektórzy smakosze polewają je lodami.

    Ze względu na bogatą wartość odżywczą, ale niskoenergetyczną, sos sojowy jest aktywnie stosowany przez osoby na diecie. Przyprawa ujawnia wykwintne nuty oryginalnych potraw, z łatwością może urozmaicić dietę. Jednocześnie nie możemy zapominać, że produkt zawiera dużo soli i cukrów.

    witaminy

    W sosie sojowym nie ma witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Z rozpuszczalnych w wodzie witamin B1, B2, B3 (PP), B4, B5, B6 i B9 są obecne.

    ’ ’ ’ ’ ’ ’ ’ ’ ’ ’ ’ ’ ’ ’ ’ ’ ’

    Witaminy, zawartość Procent dziennej wartości na 100 g
    Witamina A 0,0 µg 0,0%
    beta karoten 0,0 µg 0,0%
    Alfa karoten 0,0 µg 0,0%
    Witamina D 0,0 µg 0,0%
    Witamina D2 nie dotyczy 0,0%
    Witamina D3 nie dotyczy 0,0%
    Witamina E 0,0 mg 0,0%
    Witamina K 0,0 µg 0,0%
    Witamina C 0,0 mg 0,0%
    Tiamina 0,0 mg 2,8%
    Witamina B2 0,2 mg 12,7%
    Witamina B3 2,2 mg 13,7%
    Witamina B4 18,3 mg 3,7%
    Witamina B5 0,3 mg 5,9%
    Witamina B6 0,1 mg 11,4%
    Witamina B9 14,0 mikrogramów 3,5%
    Witamina b12 0,0 µg 0,0%
    Rozpuszczalny w tłuszczach Rozpuszczalny w wodzie
    Ewa Wójcik
    Autor
    Rate author