Olej lniany: korzyści i szkody w żywieniu człowieka.

Korzyści i szkody płynące z oleju lnianego zostaną szczegółowo omówione w artykule, jako temat nieustannej debaty – mity mówią, że jest to pożyteczny „objaw” lepszy niż życie, używają go w kosmetyce i gotowaniu. I nikt nie zauważa szkód spowodowanych medycznymi funkcjami oleju.

Olej lniany pozyskiwany jest z nasion lnu (znanego również jako siemię lniane). Przynosi korzyści w leczeniu reumatoidalnego zapalenia stawów, wysokiego ciśnienia krwi, zaburzeń hormonalnych, stanów zapalnych, utraty wagi i innych. Olej lniany był stosowany w medycynie tradycyjnej od czasów starożytnych. Siemię lniane jest bogatym źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, jest również stosowane jako środek przeczyszczający przy zaparciach. Pomaga leczyć wiele chorób, od tocznia po choroby serca.

Niezbędne kwasy tłuszczowe obecne w oleju lnianym są kluczowymi składnikami o właściwościach leczniczych. Kwas alfa-linolowy, NNKT, znany również jako omega-3, jest pomocny w zmniejszaniu ryzyka chorób serca. Duża ilość omega-3 znajduje się w oleju rybim. Siemię lniane i olej z nich pozyskiwany są bogate w kwasy omega-3, które są dobre dla wegan. Nasiona są źródłem kwasów omega-6 i są również dostępne w postaci kwasu linolowego. W rzeczywistości omega 3 i omega 6 to niezbędne kwasy tłuszczowe, których nasz organizm nie jest w stanie wytworzyć wewnętrznie. Dlatego włączenie oleju lnianego do naszego codziennego życia utrzymuje nasz organizm w dobrej kondycji, odżywiając go składnikiem NNKT.

Przydatne właściwości oleju lnianego

Witalne składniki oleju lnianego:

  • Omega 3s: nienasycone kwasy tłuszczowe, które są dobre dla serca.
  • Błonnik: jest bogaty w błonnik i pomaga poprawić zdrowie jelit i trawienie.
  • Lignany: Zawierają właściwości przeciwutleniające, które są 8000 razy większe niż inne rośliny.
  • Olej lniany jest bogatym źródłem niezbędnych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, takich jak kwas alfa-linolowy. Ten niezbędny kwas tłuszczowy wraz z innymi chemikaliami z nim związanymi pomaga w leczeniu różnego rodzaju stanów zapalnych.

    Wysoka zawartość kwasów omega-3 w oleju lnianym pomaga obniżyć poziom cholesterolu LDL, zmniejszyć prawdopodobieństwo chorób układu krążenia. Olej lniany hamuje reakcje zapalne, które mogą powodować słabe krążenie i twardnienie blaszek miażdżycowych.

    Olej lniany

    Badania wykazały, że olej lniany pomaga zapobiegać rakowi okrężnicy, prostaty i piersi. Roślinna forma kwasu alfa-linolowego zmniejsza ryzyko raka prostaty, podczas gdy kwas ALA z nabiału i mięsa może zwiększać ryzyko raka prostaty.

    Omega 3 pomaga zapobiegać replikacji komórek rakowych, zwłaszcza w przypadku raka okrężnicy. Lignany zawarte w oleju lnianym pomagają zapobiegać niektórym formom raka i zwalczać wirusy, bakterie i zakaźne zarazki (bakterie lub wirusy), które powodują opryszczkę.

    Jakie są zalety oleju lnianego?

    Lignany obecne w oleju lnianym mogą blokować enzymy odpowiedzialne za metabolizm hormonów i hamować wzrost komórek nowotworowych. Kwas alfa-linolowy w oleju lnianym działa jako ochrona kardio. Dodanie oleju lnianego do diety może pomóc zmniejszyć ryzyko chorób serca, regulować bicie serca i promować zdrowie serca.

    Olej lniany zmniejsza apetyt i wspomaga spalanie tłuszczu. Wysoka zawartość błonnika w pożywieniu sprzyja zdrowemu metabolizmowi i utracie wagi. Niedobór omega-3 może prowadzić do choroby Leśniowskiego-Crohna. Właściwości przeciwzapalne oleju lnianego pomagają leczyć stany zapalne i stany takie jak zapalenie okrężnicy, zaparcia i choroba Leśniowskiego-Crohna. Olej lniany jest również skuteczny w leczeniu chorób uchyłkowych i hemoroidów.

    Jest bogaty w witaminy, minerały i OFA. Regularne stosowanie oleju lnianego na skórę głowy zapobiega wypadaniu włosów, łuszczeniu się skóry głowy, łupieżowi oraz wzmacnia włosy. Problemy z włosami spowodowane egzemą i łuszczycą skóry głowy mogą odpowiadać na przeciwzapalne i rewitalizujące działanie oleju lnianego. Jest również dobry dla twoich paznokci.

    EFA oleju lnianego pomaga w przekazywaniu impulsów nerwowych i pomaga w leczeniu stanów takich jak mrowienie kończyn i drętwienie. Olejek ten jest skuteczny w leczeniu choroby Parkinsona.

    Jakie są zalety oleju lnianego?

    Olej lniany nierafinowany – korzyści i szkody

    Nierafinowany olej lniany jest przeciwwskazany dla kobiet w ciąży, a także nie jest zalecany do stosowania w postaci ciepła. Prawidłowo przechowywany nie spowoduje żadnych znaczących szkód.

    W wyniku obróbki cieplnej olej lniany utlenia się i spala. Przedawkowanie go na palniku może spowodować pożar.

    W przeciwieństwie do zwykłego oleju lnianego, nierafinowanego oleju nie należy spożywać, jeśli był przechowywany w przezroczystym pojemniku. Każde światło zmienia skład olejku, więc może być po prostu niebezpieczne dla organizmu. W ciemnym opakowaniu przez długi czas zachowa swoje właściwości. Ale nie możesz go przechowywać dłużej niż 30 dni po otwarciu opakowania.

    W okresie laktacji nie zaleca się również przyjmowania nierafinowanego oleju lnianego – luźne stolce mogą stać się efektem ubocznym. Jest to niemożliwe dla kobiet przed poczęciem ze względu na możliwe skutki uboczne w postaci zmian w gospodarce hormonalnej.

    Olej nierafinowany pozyskiwany jest przez tłoczenie, a olej rafinowany pozyskiwany jest przez tłoczenie i ekstrakcję. Wyróżnia się kolorem i zapachem.

    Olej lniany dla kobiet – dobry czy zły?

    Jeśli nie mówimy o pięknie wyglądu, co jest po części zasługą oleju lnianego, to warto wymienić czynniki, które w szczególny sposób wpłyną na kobiece ciało.

    Badanie wykazało, że napój lniany obniża poziom cholesterolu całkowitego odpowiednio o 12-15%, a chleb lniany tylko o 7-9%. Wydalanie tłuszczu i energii z kałem wzrosło o 50% w przypadku napoju z siemienia lnianego, ale tylko w przypadku chleba lnianego wzrosło wydalanie tłuszczu z kałem. Napój z siemienia lnianego lub dodatek oleju lnianego jest bardzo pomocny w obniżeniu poziomu cholesterolu. Dotyczy to tylko kobiet, ponieważ mogą mieć niestabilny metabolizm, szybkość asymilacji pierwiastków śladowych – przyczyną jest brak równowagi hormonalnej, poród, ciąża i laktacja.

    Dlatego wskazane jest, aby mówić tylko o realnej pomocy kobiecie, podczas gdy dla mężczyzny olej lniany przyniesie w niewielkim stopniu jedynie efekt uboczny – oczyszczenie z toksyn i normalizację przewodu pokarmowego.

    Olej lniany jest również pomocny w zwiększaniu poziomu kolagenu. Wraz z wiekiem poziom substancji spada i sprawia, że ​​cellulit staje się bardziej widoczny, ponieważ skóra staje się cieńsza i mniej zdolna do ukrycia nierówności. Dodając do swojej diety olej lniany, możesz faktycznie zwalczyć cellulit.

    Wyprysk jest częstą chorobą skóry, która powoduje suchość, zaczerwienienie i swędzenie skóry. To rodzaj zapalenia skóry. Zwykle jest to spowodowane reakcją alergiczną na żywność, chemikalia lub inne substancje, takie jak perfumy lub mydła. Olej lniany jest bogaty w przeciwutleniacze i kwasy omega-3, które korzystnie wpływają na zdrową skórę. Wprowadzenie tego suplementu może doprowadzić do regeneracji skóry i jej powłok.

    Dla kobiet olej lniany ma wiele korzyści zdrowotnych, takich jak zmniejszenie ryzyka raka piersi, okresy przystosowania, zmniejszenie wszystkich objawów menopauzy, zapobieganie PMT i mocniejsze kości.

    Rak piersi to prawdziwy problem dla wszystkich współczesnych kobiet, niezależnie od wieku i narodowości, a siemię lniane z pewnością może zmniejszyć to ryzyko. Świetnym źródłem błonnika są także lignany, które obniżają poziom estrogenów w organizmie, a także w postaci nasion.

    Olej lniany dla kobiet

    Książka zatytułowana Zapobieganie rakowi piersi u kobiet napisana przez Jade Bitler omawia olej lniany i jego zalety. Mówi, że olej zwalcza raka. Estrogen jest przeciwutleniaczem, który działa przeciwwirusowo i przeciwbakteryjnie, a także ma właściwości grzybobójcze.

    Stwierdzono, że siemię lniane reguluje miesiączki, równoważy progesteron i sprzyja menstruacji.

    Na wszystkich etapach menopauzy siemię lniane jest nadal potrzebne, aby zrównoważyć stężenie hormonów, aby zapobiec zaburzeniom lub wznowieniu miesiączki, bólom głowy i bezsenności, łagodzi depresję i wahania nastroju. Wykazano również w innych badaniach, że siemię lniane zmniejsza choroby płuc po menopauzie i cukrzycy typu 2.

    Wiele kobiet cierpi na OMT. Naukowcy odkryli, że olej lniany pomaga przy migrenach, wahaniach nastroju, skurczach, ucisku piersi i wzdęciach. Obecne w nim kwasy pomagają organizmowi przyswajać wapń, a także zatrzymywać go w organizmie. Dzięki temu jest doskonałym suplementem diety dla kobiet, które często borykają się z problemem osteoporozy.

    Olej lniany podczas ciąży

    Olej lniany przyjmowany podczas ciąży może wspomóc rozwój mózgu płodu. Według naukowców z Instytutu Franklina dzieci, które nie otrzymują wystarczającej ilości tłuszczów omega-3 podczas rozwoju, częściej mają niską wagę urodzeniową i mały obwód głowy, a łożysko prawdopodobnie jest mniejsze w macicy. W szczególności DHA jest powiązany z rozwojem mózgu i oczu. Organizm ciężarnej kobiety może dostarczać DHA rozwijającemu się dziecku tylko wtedy, gdy sama spożywa go w postaci owoców morza lub wytwarza go w swoim ciele po spożyciu ALA.

    Pomimo zapotrzebowania na kwasy tłuszczowe omega-3 podczas rozwoju płodu, niektóre obawy zostały rozwiązane podczas stosowania oleju lnianego w czasie ciąży. Badanie przeprowadzone w 2008 roku na Uniwersytecie w Montrealu wykazało, że kobiety, które spożywały olej lniany w czasie ciąży, miały 12% ryzyko przedwczesnego porodu, w porównaniu z normalną średnią 3% dla zdrowych kobiet, które nie spożywały oleju lnianego. Korelacja między przedwczesnym porodem a olejem lnianym wystąpiła tylko u kobiet, które spożywały olej w drugim i trzecim trymestrze ciąży. Spożywanie całych lub zmielonych nasion lnu nie zwiększa ryzyka porodu przedwczesnego.

    Olej lniany podczas ciąży

    Zrównoważenie zapotrzebowania na kwasy tłuszczowe omega-3 i potencjalne zagrożenia związane z olejem lnianym podczas ciąży może stanowić wyzwanie dla przyszłych matek. Aby uzyskać bezpieczny kurs, unikaj używania oleju lnianego jako źródła ALA i zamiast tego skoncentruj się na innych źródłach kwasów tłuszczowych omega-3, takich jak owoce morza, orzechy włoskie, warzywa, całe lub mielone siemię lniane oraz zielone warzywa liściaste.

    Jeśli chcesz używać oleju lnianego podczas ciąży, porozmawiaj ze swoim lekarzem o tym, ile możesz zjeść i czy masz określone czynniki ryzyka, które zwiększają ogólny wskaźnik urodzeń przedwczesnych.

    Szkody i przeciwwskazania

    W przypadku krótkotrwałego stosowania olej lniany jest uważany za bezpieczny dla dorosłych, gdy jest przyjmowany w umiarkowanych dawkach.

  • 30 g dziennie / dwie łyżki. l. pełne lub duże oleje lniane mogą powodować biegunkę i luźne stolce.
  • Kobiety w ciąży nie powinny przyjmować oleju lnianego, ponieważ kilka badań wskazuje na większe prawdopodobieństwo porodu przedwczesnego, zwłaszcza po drugim trymestrze ciąży.
  • Olej lniany może nawet zwiększyć ryzyko krwawienia. Dlatego zaleca się ostrożność u osób cierpiących na jakiekolwiek zaburzenia krzepnięcia.
  • Olej może nawet obniżyć poziom cukru we krwi, dlatego najlepiej jest go unikać osoby cierpiące na cukrzycę lub hipoglikemię.
  • Generalnie skład olejku jest bardzo zróżnicowany, a każdy element oddziałuje jednocześnie na kilka organów człowieka. Dlatego, aby nie wyleczyć jednego, a drugiego nie okaleczyć, należy starannie dobierać dawkę i formę spożycia substancji.

    Olej lniany na odchudzanie – jak stosować?

    Jest to wegetariańska żywność, która zapewnia taką samą ilość składników odżywczych, jak ryby i kurczaki. Można powiedzieć, że to zdrowa żywność dla wegetarian. Istnieją różne zalety oleju lnianego, które omówimy dalej.

    Teraz w poniższej tabeli opowiemy Ci o składnikach odżywczych zawartych w oleju lnianym.

    Nazwa Ilość (w 100 g)
    kalorie 884
    Całkowita zawartość tłuszczu sto
    Cholesterol 0
    Suma węglowodanów 0
    sód 0

    Olej lniany zawiera 884 kalorie, co stanowi dobre źródło energii. To nie mniej niż olej rybny. Dostarcza organizmowi bogatych źródeł energii. Olejek zawiera tłuszcz, który pomoże w podnoszeniu masy ciała. Zawartość tłuszczów nasyconych to 9 gram, natomiast zawartość tłuszczów wielonienasyconych to 68 g, czyli jest wysoka, a tłuszczów jednonienasyconych to 18 g. Olej lniany jest bardzo ubogi w tłuszcze trans – 0,1 g. Nie zawiera węglowodanów i sodu. W tym oleju nie ma cukrów, które negatywnie wpłyną na Ciebie, prowadząc do cukrzycy.

    Olej lniany na odchudzanie

    Zażywając olej lniany, możesz poczuć łatwość trawienia i zapobiec zaparciom. Te zalety oleju lnianego doprowadzą do usunięcia niechcianego tłuszczu z organizmu. Pomoże to w utracie wagi. Kolejną korzyścią jest brak zawartości cholesterolu w oleju, co łączy dodatkowy poziom cholesterolu w organizmie. Jeśli siedziałeś na różnych metodach odchudzania i zawiodłeś, oto właściwa ścieżka dla Ciebie.

    Zastosowanie oleju lnianego w innych gałęziach przemysłu

    Olej lniany jest używany nie tylko w czystej postaci, ale zajmuje wiodącą pozycję w dziedzinie kosmetologii i kulinariów. W medycynie ludowej, podobnie jak w medycynie tradycyjnej, często występuje.

    Czy wiesz, że siemię lniane technicznie nie jest ziarnem? Ma jednak podobny profil witaminowo-mineralny do zbóż. Zawiera więcej błonnika, przeciwutleniaczy i zdrowych kwasów tłuszczowych omega-3.

    Wstępne badania nad siemieniem lnianym podawanym doustnie wykazują potencjalne korzyści. Teraz, głównie ze względu na wysoką zawartość kwasów tłuszczowych, wiemy, że siemię lniane jest doskonałym dodatkiem do receptur pielęgnacyjnych.

    Roślina jednoroczna dorasta do trzech stóp wysokości, ma smukłe, długie łodygi i pięciopłatkowe kwiaty, które są bladoniebieskie lub czerwone. Owoc to okrągła sucha kapsułka zawierająca błyszczące brązowe nasiona. Z różnych części rośliny wytwarzano tkaniny, farby, papier, lekarstwa, sieci rybackie i mydło, a z nasion od dawna wytwarzano olej lniany.

    Według University of Maryland siemię lniane jest używane przede wszystkim jako środek przeczyszczający. Jest to bogaty w błonnik i gumowany materiał zwany „śluzem”, który rozszerza się w wodzie, dzięki czemu zwiększa objętość substancji, aby przenieść je przez przewód pokarmowy. Chińczycy używali go do suchej skóry. Indyjscy specjaliści ajurwedy polecili go do leczenia problemów z sercem i zdrowia oczu.

    Siemię lniane jest dobrym źródłem manganu, witaminy B1 i magnezu, ale jest uważane za główne źródło energii, jeśli chodzi o kwasy tłuszczowe omega-3.

    Jak zażywać olej lniany – forma i dawkowanie

    W zależności od pożądanego efektu i obszaru oddziaływania olej lniany należy przyjmować w różnych dawkach i recepturach. Wiele zależy od producenta i jakości.

  • Aby zachować zdrowie, pij 1 tabletkę dziennie przez 4-5 miesięcy.
  • Do użytku zewnętrznego kapsułki stosuje się jako substancję płynną.
  • Do włosów i rzęs – punktowo w połączeniu z innymi olejkami.
  • Jeśli kupiłeś płynny olej w szklanym pojemniku, zwróć uwagę na datę ważności i kolor. Zapach po otwarciu powinien być natychmiast wyczuwalny.

    Jak pić olej lniany?

    Aby właściwie wypracować dawkowanie, przestudiuj skład olejku. Jeśli jest identyczny z naturalnym (przed zabiegiem), należy go przyjmować w 300 ml przez 2 tygodnie. Masę dzieli się na równe porcje, nie popija wodą i nie chwyta z pokarmem. Dotyczy to utrzymania pracy przewodu pokarmowego, oczyszczenia jelit, normalizacji ciśnienia krwi, układu krążenia itp.

    Kapsułki oleju lnianego

    Olej rafinowany tłoczony na zimno sprzedawany jest również w kapsułkach. On jest akceptowany

    Kapsułki oleju lnianego

    2000 mg na pusty żołądek. Można łączyć z produktami – ananasem, kokosem lub bananem. Nie wyklucza się pomarańczy i innych owoców cytrusowych. Możesz zrobić słodkie sałatki, doprawiając je olejem.

    W żadnym wypadku nie gotuj jedzenia w takim oleju, w przeciwnym razie każde danie ulegnie pogorszeniu, a osoba trafi do szpitala z zatruciem i biegunką.

    Olej lniany do włosów

    Olej lniany jest dobry na włosy ze względu na obecność naturalnych kwasów tłuszczowych, które działają na skórę głowy i włosy.

    Tłuszcze omega-3 odżywiają mieszki włosowe i stymulują wzrost. Zapobiegają również stanom zapalnym, wypadaniu włosów, łupieżowi i innym krytycznym stanom włosów i skóry głowy. Olej lniany można znaleźć w postaci płynnej lub w postaci kapsułek. Przepis na maskę do włosów znajduje się poniżej.

    • 1 ul. l. olej lniany;
    • 2 łyżki stołowe. l. Sahara;
    • 2 łyżki stołowe. l. witamina b12;
    • 2 szklanki wody;
    • Butelka z rozpylaczem.

    W małej miseczce wymieszaj olej lniany i cukier, a następnie masuj miksturą skórę głowy. Zakryj głowę czepkiem lub ręcznikiem i trzymaj maskę przez 20 minut. Zmyć miksturę szamponem.

    Olej lniany do włosów

    Żel z siemienia lnianego jest ulubieńcem właścicieli naturalnych włosów, ponieważ nie zawiera żadnych chemikaliów. Mieszanka przywraca połysk, pozostawiając włosy miękkie i jedwabiste. Można go przygotować na bazie balsamu lub kupić w aptece. soder

    Olej lniany do twarzy

    Te trzy składniki energetyczne kwasów tłuszczowych w siemieniu lnianym – kwasy omega-3, lignany i przeciwutleniacze – mają również korzystny wpływ na zdrowie naszej skóry.

    Oto kilka przykładów:

  • Kwasy tłuszczowe pozostawiają skórę nawilżoną, nawilżoną i gładką, zapobiegając wysuszeniu i zmniejszając widoczność drobnych linii, zmarszczek i rozstępów.
  • Przeciwutleniacze pomagają chronić skórę przed stresorami środowiskowymi.
  • Wiadomo, że naturalne olejki pomagają radzić sobie z tłustą skórą i odblokowują pory.
  • Kwasy tłuszczowe zawarte w nasionach lnu pomagają tonizować, napinać, ujędrniać i zwężać pory skóry, czyniąc ją jędrniejszą i młodszą.
  • Aby dodatkowo wzmocnić nasze serum przeciwstarzeniowe, zalecamy połączenie ekstraktu z siemienia lnianego. Świetnie współpracuje z innymi naturalnymi składnikami tej formuły, aby przywrócić zdrowy blask, o którym myślałeś, że utraciłeś. Jeśli regularnie spożywasz siemię lniane w swojej diecie, może się okazać, że stosowanie go miejscowo również poprawi Twoje wyniki.

    W związku z tym dochodzimy do wniosku, że olej jest bardziej przydatny do użytku zewnętrznego i najczęściej jest używany przez te kobiety, które dużo wiedzą o tradycyjnej medycynie.

    Ewa Wójcik
    Autor
    Rate author