Jak zmniejszyć apetyt bez dyskomfortu i głodu

herbata

herbata

Najczęstszą przyczyną nadwagi jest zwiększony apetyt. Jeśli w tym samym czasie dana osoba również odżywia się niewłaściwie, otrzymuje o 100% więcej kalorii niż potrzebuje. Prowadzi to do otyłości. Ciało nie jest w stanie wykorzystać nagromadzonych. Uważa się, że umiarkowany apetyt jest wskaźnikiem zdrowia. Jeśli chcesz pozbyć się zbędnych kilogramów, zdecydowanie musisz przywrócić normalny apetyt.

Szklanka wody przed posiłkami

Wielu dietetyków i trenerów zaleca wypicie szklanki wody 15-30 minut przed posiłkiem. Woda wypełnia żołądek, dzięki czemu osoba szybciej czuje się pełna. Stosując tę ​​metodę, osoba spożywa o około 20% mniej kalorii na posiłek, co pozwala na stopniową redukcję masy ciała bez uczucia głodu.

Przyczyny bulimii

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć i poznać dokładne przyczyny bulimii. Wiele czynników może mieć decydujące znaczenie w jednym momencie. Choroby ośrodkowego układu nerwowego, takie jak udar, często prowadzą do bulimii. Wynika to z patologicznego wpływu na ośrodek pokarmowy znajdujący się w mózgu. Wraz z lokalizacją udaru w tym obszarze zaburzony jest dopływ krwi i normalne funkcjonowanie ośrodka żywieniowego.
Choroby endokrynologiczne i zaburzenia psychiczne mogą również powodować bulimię. Podstawą ich oddziaływania jest naruszenie hormonalnego i neuroregulacyjnego wpływu na subtelne struktury mózgu tworzące ośrodek pokarmowy.

Dużo częściej bulimia objawia się pod wpływem okoliczności zewnętrznych i niemożnością stawienia im oporu. Ze stresem i nerwicą wiele osób znajduje ujście w jedzeniu. Wystarczający ciągły stres, powtarzany regularnie i często, a nawyk „jedzenia” przeradza się w patologiczną zależność od jedzenia. Dominujący pokarm przesłania wszystkie myśli, staje się obsesją.Bulimia często rozwija się w dzieciństwie lub młodości, kiedy dziecko je stale, ponieważ rodzice nie kontrolują procesu jedzenia. Tak, a sami rodzice często dają zgubny przykład, napychając swoje dzieci słodyczami, bułeczkami, co może jeszcze bardziej zwiększyć ich apetyt.

Powolne jedzenie

Kiedy człowiek odczuwa głód, dosłownie rzuca się na jedzenie i zjada wszystko, co widzi na swojej drodze. Jednocześnie człowiek nie przeżuwa jedzenia skutecznie i przez długi czas po prostu je połyka. Z tego powodu osoba nasyca się znacznie wolniej, ponieważ proces żucia jest niezwykle ważny podczas posiłków. Co więcej, im wolniej osoba je, tym szybciej odczuje uczucie pełności po jedzeniu.

Jak okiełznać niekontrolowany apetyt?

Istnieją przeciwwskazania, skonsultuj się z lekarzem.

U podstaw każdego systemu odchudzania leży dyscyplina i samokontrola. Regularne wyjścia na siłownię i zdrowa dieta wymagają organizacji i siły woli. Niekontrolowany apetyt może pokrzyżować plany i stać się przeszkodą w drodze do pięknej sylwetki, bo niekończące się przekąski i naloty na lodówkę nie przyczyniają się do utraty wagi. Na szczęście problem niekontrolowanego apetytu ma rozwiązanie.

Aby pokonać wroga, musisz go poznać wzrokiem, więc zastanówmy się najpierw, który apetyt można uznać za niekontrolowany, a który jest całkiem normalny. Apetyt odczuwamy w postaci głodu i chęci zjedzenia czegoś. Istnieją dwa rodzaje głodu: fizyczny i emocjonalny. Pierwszy jest odczuwalny ze względu na obiektywne czynniki (gdy nie jadłeś od dłuższego czasu), a drugi pojawia się pod wpływem negatywnych doświadczeń i złego nastroju. W pierwszym przypadku konieczne jest jedzenie, ponieważ organizm potrzebuje doładowania, ale „wyimaginowany” głód można i należy przezwyciężyć, ponieważ to on jest główną przyczyną przejadania się.

Nawiasem mówiąc, często pragniemy chęci jedzenia, a szklanka wody pomoże się jej pozbyć. Ta metoda pomaga również na krótki czas rozwiązać problem fizycznego głodu, jednak jest bezsilna w walce z apetytem, ​​który powstał na tle negatywnych emocji.

Ponieważ przyczyną niekontrolowanego apetytu jest najczęściej stres i negatywne doświadczenia, główny nacisk w walce z głodem pochodzenia emocjonalnego należy położyć na ich neutralizację.

A pierwszą rzeczą, która psuje nastrój wszystkim, którzy tracą na wadze, są ograniczenia. Można oczywiście sobie pozwolić na drobne odstępstwa od diety, jednak dla większości z nas doprowadzą one do załamania. Tutaj może pomóc zmiana nastawienia. Nie powinieneś użalać się nad sobą jako osobą, która musi znosić pewne trudy, bo przede wszystkim dbasz o siebie, swoje zdrowie i wygląd. Poczuj się otoczony troską i miłością, a nie torturowany surową dietą. I za każdym razem, gdy ograniczenia narzucone przez system żywnościowy zaczynają psuć Ci nastrój, świadomie „przestawiaj” swoje myśli na inną falę.

Możesz także pokonać niekontrolowany apetyt i „emocjonalny” głód za pomocą ćwiczeń fitness i ćwiczeń oddechowych. Aktywność fizyczna poprawia nastrój dzięki produkcji serotoniny, a praca z oddychaniem uspokaja układ nerwowy. Oprócz fitnessu odpowiednia jest każda aktywność, która Ci się podoba. Otrzymasz pozytywne emocje i odwrócisz uwagę od myśli o jedzeniu.

Aby okiełznać niekontrolowany apetyt, jako dodatkowy środek można zastosować aromaterapię. Zapach wanilii i cynamonu pomoże pokonać głód. Wystarczy nałożyć niewielką ilość olejku na nadgarstek i powąchać, aby głód ustąpił.

Jeśli podczas posiłków zwykle pojawia się niekontrolowany apetyt i nie możesz zatrzymać się na czas, powinieneś gotować tylko tyle, ile potrzebujesz jednorazowo. I oczywiście nie powinno być w domu jedzenia, które można łatwo „przechwycić” w dowolnym momencie. Otóż ​​regularne powtarzanie takiej sytuacji powinno skłonić do zastanowienia się nad smakiem potraw i zbilansowaniem diety pod względem składu. Może warto go urozmaicić lub dodać smaku przyprawami i przyprawami? Wtedy na pewno nie będziesz miał ochoty rekompensować niewystarczająco jasnego smaku i niezrównoważonego składu diety ilością zjedzonego jedzenia. A może potrzebujesz jeszcze mniej – poczekaj, aż sygnał sytości dotrze do mózgu? Możesz jeść znacznie więcej niż potrzebuje organizm, nawet jeśli

Jak widać, wszystko jest w Twoich rękach i nawet niepohamowany apetyt można kontrolować!

Źródło: Autor: Victoria Serova

Częste posiłki

Aby nie odczuwać uczucia głodu, które wzmaga apetyt, zaleca się częste posiłki z przerwą około 3 godzin między posiłkami. W tym trybie przewód pokarmowy pracuje nieprzerwanie, człowiek nie odczuwa głodu. Każdy kolejny posiłek przychodzi zgodnie z reżimem, a nie zależnie od uczucia głodu. W związku z tym osoba nie odczuwa zwiększonego apetytu.

Dlaczego pojawił się zwyczaj przejadania się

Nawyk przejadania się ma zawsze przyczynę wewnętrzną. Zwykle ma charakter psychologiczny. Jeśli od dawna zauważyłeś, że masz niekontrolowany apetyt, zdecydowanie musisz zrozumieć prawdziwe powody.

Główne przyczyny zwiększonego apetytu przypisuje się zwykle:

  • Nieświadomy nawyk z dzieciństwa. Często rodzice są winni przejadania się osoby dorosłej, która nieustannie zmusza do pożerania wszystkiego. Próbują go nakarmić nawet wtedy, gdy w ogóle nie chce jeść. Efektem takiej nadopiekuńczości jest zwiększony apetyt.
  • Próby zrekompensowania braku uwagi i miłości. Jeśli dziecko było kompletne w dzieciństwie, to tworzą się w nim kompleksy w 100%. Nawet jeśli z wiekiem radzi sobie z dodatkowymi kilogramami, kompleksy i lęki pozostają. Wszelkie doświadczenia, które dana osoba próbuje wykorzystać. Jest to sposób na zablokowanie na jakiś czas innych potrzeb.
  • Próby uspokojenia. Jeśli po każdym stresie zjesz kawałek ciasta, to wiedz, że wkrótce stanie się to trwałym nawykiem. Nawet małe doświadczenie zwiększy apetyt. W przyszłości masa ciała również zacznie szybko rosnąć. Jedzenie nie powinno działać uspokajająco.
  • Szybki posiłek. Często osoby przyzwyczajone do jedzenia w biegu odczuwają zwiększony apetyt. Kiedy zaczynasz jeść, osoba powinna zawsze rozumieć, ile i co jeść. W pośpiechu nie jest to możliwe. Dodatkowo istnieje ryzyko problemów w pracy przewodu pokarmowego. Niekiedy wzrasta prawdopodobieństwo chorób układu pokarmowego, a wszystkie te przyczyny prowadzą do wzrostu apetytu. Jeśli masz chociaż jeden z nich, dana osoba prawdopodobnie doświadczy nadmiernego przybierania na wadze.

Sport

Wiele osób twierdzi, że najlepszym sposobem na pozbycie się głodu jest uprawianie sportu. Pod wieloma względami działa na poziomie psychologicznym. Nawet po krótkim treningu człowiek nie chce jeść, ponieważ rozumie, ile wysiłku włożono w proces odchudzania, dlatego przy pomocy siły woli blokuje narastający apetyt.

Jak kontrolować apetyt za pomocą ciemnej czekolady

Ciągłe odchudzanie szkodzi nie tylko ogólnej kondycji fizycznej organizmu, ale także moralnemu. Czasami musisz pozwolić sobie na przyjemności kulinarne. Nie bój się jeść ciemnej czekolady!

Osoby lubiące słodycze (takie jak ja!) mogą kontrolować apetyt za pomocą gorzkiej czekolady. Dobrze hamuje apetyt. Nie bez powodu matki opowiadały nam o tym w dzieciństwie, nie wolno im było jeść czekoladek do obiadu.

Dzięki zastosowaniu gorzkiej czekolady (od 70% kakao i więcej) do mózgu dostaje się endorfina – hormon szczęścia, jak często się go nazywa. Udowodniono eksperymentalnie, że nawet zapach czekolady tłumi uczucie głodu. Skorzystaj z tego, spróbuj w ten sposób kontrolować swój apetyt. Mały kawałek płytki – a głód ustąpi.

Ale bądź świadomy pułapek – nie jedz zbyt dużo czekolady, nie daj się ponieść emocjom, nie usprawiedliwiaj się tym, że musisz kontrolować apetyt jedząc dużą ilość tego produktu. Za każdym razem, gdy wkładasz mały kawałek do ust, pamiętaj, że zawiera około 170 kcal i 12 gramów tłuszczu, słaba siła woli może zamienić to w setki dodatkowych kalorii.

Zdrowy sen

Co dziwne, ale osoby cierpiące na chroniczną deprywację snu są znacznie bardziej podatne na nadwagę niż osoby, które śpią 7-8 godzin dziennie. Dlatego, aby zmniejszyć apetyt, konieczne jest przede wszystkim ustalenie wzorca snu.

Aby kontrolować apetyt, potrzebujesz oczywiście pewnej siły woli. To ona pozwala człowiekowi nie przejadać się i bardziej świadomie odnosić się do odżywiania. Jednocześnie znajomość pewnych sztuczek znacznie ułatwi zadanie osobie, więc odżywianie i waga osoby będą pod kontrolą.

Jak kontrolować apetyt, tworząc porcje jedzenia?

Jest sekret uczucia sytości podczas jedzenia, szybkiego napełnienia się prostym, zdrowym jedzeniem. Stwórz iluzję objętości. Tutaj liczy się tylko wielkość porcji, mózg otrzyma sygnał o dużej objętości zjedzonej porcji, jeśli talerz jest wypełniony niskokalorycznymi potrawami lub potrawami z nich (lub z dużą zawartością wody). Są to buliony warzywne, zupy, puree ziemniaczane, sałatki. Zjedz je przed daniem głównym.

Jedzenie zajmie w żołądku dużo czasu i miejsca. Sygnał do mózgu o sytości zostanie zmniejszony, zanim wchłoniesz dużo kalorii. Ponieważ kontrolowanie apetytu tą metodą jest łatwe i proste, dietetycy często polecają ją każdemu. Wypróbuj, będziesz spożywać 800-100 kalorii mniej dziennie (potwierdzone licznymi badaniami z zakresu żywienia). I bez głodu!

Ewa Wójcik
Autor
Rate author