Fruktoza: porównanie z cukrem i sorbitolem, właściwości użytkowe, wskaźnik spożycia, różnica w stosunku do glukozy, stosowanie w cukrzycy, możliwe szkody

Fruktoza: korzyści i szkody, cechy aplikacji

Fruktoza jest rodzajem węglowodanu (monosacharydu). Jest również nazywany ketoheksozą lub ketoalkoholem. Stosowany jest w kuchni jako zamiennik cukru trzcinowego i buraczanego.

Zewnętrznie fruktoza jest białą substancją krystaliczną. Ma niską temperaturę topnienia. Fruktoza podczas spożywania delikatnie wpływa na narządy i układy.

Porównanie z cukrem

Porównanie z cukrem

W przeciwieństwie do ketoheksozy cukier jest polisacharydem (czyli węglowodanem o złożonej strukturze). Składa się zarówno z fruktozy, jak i glukozy.

Dzięki prymitywnej strukturze słodzik łatwiej przenika do krwiobiegu. Dlatego do jej wchłaniania organizm nie potrzebuje insuliny – hormonu trzustki – w dużych ilościach.

Wartość energetyczna produktów jest prawie identyczna, ale cukier prosty jest słodszy. Do słodzenia herbaty potrzeba o połowę mniej niż cukier.

Pomimo zalet słodzika ma wady. Nie należy jej traktować jako źródła „szybkiej” energii.

Korzyści i szkody

Stosowanie fruktozy polecane jest osobom aktywnym. Monosacharyd gromadzi się w wątrobie w postaci glikogenu, węglowodanu potrzebnego do przywrócenia energii po wysiłku fizycznym.

Słodzik pomaga wątrobie przekształcać alkohol w nieszkodliwe metabolity, oczyszczając organizm z trucizny. Przydaje się po burzliwych ucztach. Łagodzi to nudności i migreny, które powstały na tle kaca.

Fruktoza tonizuje ciało. Dostarcza organizmowi energii lepiej niż zwykły cukier.

Fruktoza w zapaleniu trzustki jest przepisywana w okresie remisji choroby. Dzięki niej pacjenci mogą cieszyć się stosowaniem słodyczy bez przeciążania trzustki.

Ważny! Ketoheksoza to wspaniały naturalny konserwant. Łatwo rozpuszcza się w wodzie, zatrzymuje wilgoć i nie zmienia koloru naczyń. Dlatego jest często używany do robienia galaretek i marmolady. Ważne jest, aby potrawy, w których skład wchodzi słodzik, przez długi czas pozostały świeże.

Szkoda fruktozy objawia się pod warunkiem jej nadużywania. W takim przypadku konsument może napotkać takie problemy:

  • Zaburzenia w układzie hormonalnym, przyrost masy ciała.
  • Dysfunkcja wątroby. W najcięższych przypadkach możliwy jest nawet rozwój niewydolności wątroby.
  • Brak enzymu aldolazy difosforanowej fruktozy, który powoduje zespół nietolerancji fruktozy. Warto powiedzieć, że jest to niezwykle rzadka patologia. Jednak czasami zdarza się, że po przejedzeniu się żywnością z monosacharydem w składzie, osoba jest zmuszona na zawsze zrezygnować ze swoich ulubionych owoców. U pacjentów z niedoborem tego enzymu fruktoza jest kategorycznie przeciwwskazana.
  • Patologie układu sercowo-naczyniowego. Mogą rozwijać się na tle faktu, że cukier owocowy może zwiększać poziom cholesterolu i tłuszczu.
  • Naruszenie absorpcji miedzi. Z kolei niedobór mikroelementów może powodować anemię, łamliwość kości i osłabienie tkanek łącznych oraz upośledzenie funkcji rozrodczych.
  • Technologia produkcji

    W przeszłości produkcja monosacharydu była trudna. Faktem jest, że w czystej postaci trudno go wydobyć z pożywienia. Jako taki występuje tylko w bulwach topinamburu i dalii.

    Spośród nich słodzik został wyekstrahowany w laboratoriach. Eksperci zmiażdżyli bulwy roślin i ugotowali je kwasem siarkowym, po czym potraktowali alkoholem.

    Obecnie monosacharyd można uzyskać poprzez:

  • Izomeryzacja cząsteczek glukozy. Ta procedura umożliwia przekształcenie ich w cząsteczki ketoalkoholu.
  • Hydroliza cukru (to implikuje jego interakcję z cieczą).
  • Hydroliza polimerów zawierających lewulozę. Z kolei ta ostatnia to fruktoza, która jest częścią miodu.
  • Ważny! Ze wszystkich powyższych metod hydroliza sacharozy jest najbardziej dostępna do uzyskania monosacharydu. W produkcji wykorzystywane są takie składniki jak woda i cukier. Oznacza to, że otrzymany produkt jest naturalny i nietoksyczny dla ludzi.

    Na cukrzycę

    Fruktoza w cukrzycy może być spożywana. Aby go przetworzyć, potrzebujesz 5 razy mniej insuliny niż do przetworzenia cukru. Nie oznacza to, że monosacharyd może być nadużywany.

    Należy pamiętać, że słodzik nie jest w stanie pomóc w stanie hipoglikemii, ponieważ żywność zawierająca tę substancję nie powoduje gwałtownego skoku poziomu glukozy, co w tym przypadku jest niezwykle potrzebne.

    Ważny! Dopuszczalna dzienna dawka słodzika dla diabetyków to 35 g. Przed wprowadzeniem produktu do diety należy skonsultować się z endokrynologiem i dietetykiem.

    Różnica w stosunku do glukozy

    Różnica w stosunku do glukozy

    Zgodnie ze strukturą molekularną fruktoza jest izomerem glukozy. Oznacza to, że pod względem składu atomowego i masy cząsteczkowej produkty są takie same. Ich różnica polega na ułożeniu atomów.

    Temperatura topnienia tego słodzika jest niższa niż glukozy. Ponadto jest słodszy od glukozy.

    Różnica między substancjami polega na sposobie ich wchłaniania. Do wchłonięcia do krwiobiegu fruktoza wymaga obecności enzymu fruktokinazy, a dla glukozy, glukokinazy lub heksokinazy.

    Metabolizm słodzika zachodzi pod wpływem enzymów wątrobowych; w przeciwieństwie do glukozy, insulina nie jest do tego potrzebna. Monosacharyd stopniowo uwalnia energię. Glukoza doskonale nadaje się do hipoglikemii.

    Korzyść

    Korzyści płynące z cukru owocowego zostały naukowo udowodnione. Zaleca się go stosować zarówno kobietom, jak i mężczyznom oraz dzieciom.

    Dla kobiet w ciąży

    Dla kobiet w ciąży

    Monosacharyd podczas „ciekawej pozycji” najlepiej uzyskać jedząc jagody i owoce.

    Na początku ciąży wiele kobiet rozwija toksykozę z powodu zmian hormonalnych. Oznaki takiego stanu to skoki ciśnienia krwi, migrena, chęć wymiotów, naruszenie orientacji w przestrzeni.

    W późniejszych stadiach ciąży istnieje ryzyko wystąpienia stanu przedrzucawkowego. Ten stan jest bardziej niebezpieczny niż poprzedni, ponieważ formacja płodu została już zakończona. Główną przyczyną stanu przedrzucawkowego są zaburzenia endokrynologiczne i dysfunkcja układu moczowego, wywołane nadmiernym obciążeniem organizmu. Stan przedrzucawkowy grozi niedotlenieniem, śmiercią płodu, przedwczesnym porodem.

    Jak pokazała praktyka, monosacharyd pomaga poprawić kondycję kobiety, niwelować skoki ciśnienia krwi i zapobiegać gromadzeniu się kwasu moczowego w narządach filtracyjnych.

    Fruktozę z HB można stosować zamiast zwykłego cukru. Pomoże znormalizować metabolizm węglowodanów, osiągnąć równowagę emocjonalną. Fruktoza podczas karmienia piersią pomoże wyrzeźbić sylwetkę mamy bez szkody dla ciała.

    Ważny! Nadużywanie cukru owocowego może powodować powstawanie patologii łożyska i opóźnienie wzrostu płodu. Dzieci, których matki nadużywały słodzika w czasie ciąży, doświadczają zaburzeń metabolicznych w wieku dorosłym. W postaci proszku, a także w postaci skompresowanej węglowodany są przeciwwskazane w okresie ciąży.

    Dla dzieci

    Fruktoza wzmacnia delikatną odporność dzieci. Nie niszczy szkliwa zębów i nie powoduje próchnicy. Zmniejsza ryzyko chorób dziąseł. Co ważne, naturalny słodzik rzadko powoduje alergie.

    Nie stosuje się fruktozy dla niemowląt. Do pełnego rozwoju ich organizmu wystarczą te substancje, które otrzymują z mlekiem matki lub za pomocą sztucznych mieszanek.

    Dla mężczyzn

    Naturalny słodzik wpływa na zdolność mężczyzny do poczęcia. Bierze udział w powstawaniu i powstawaniu plemników, wydłuża oczekiwaną długość życia i zwiększa ruchliwość męskich gamet.

    Dlatego na etapie planowania ciąży mężczyzna powinien wprowadzić do diety pokarm, który zawiera dużo cukrów prostych. Stosując się do tego zalecenia, będzie w stanie osiągnąć poprawę parametrów spermogramu w możliwie najkrótszym czasie.

    Wskaźnik zużycia

    Aby próby zastąpienia cukru zdrowszymi węglowodanami nie zaszkodziły organizmowi, ważne jest, aby nie przekraczać maksymalnej dopuszczalnej dawki. Dla dorosłej, zdrowej osoby jest to 35-45 g/dzień.

    Kiedy chudniesz

    Kiedy chudniesz

    Fruktoza jest często używana do odchudzania. Jest to jeden ze słodzików stosowanych w żywności dietetycznej. Półki sklepowe obfitują w produkty zawierające w swoim składzie cukier prosty.

    Dietetycy zalecają, aby ci, którzy chcą schudnąć, przestawili się z cukru na naturalny słodzik. Przemawia za tym fakt, że monosacharyd ma bogaty smak i jest spożywany w mniejszej ilości. Organizm otrzymuje mniej kalorii.

    W każdym razie nie zapomnij o zgodności ze środkiem. Nadużywanie słodzika może prowadzić do odwrotnego skutku. Mianowicie – do szybkiego gromadzenia się tkanki tłuszczowej. Możesz to zweryfikować, oceniając zawartość kalorii we fruktozie.

    Odżywka Ilość w 100 g % normy w 100 g
    Wartość energetyczna 399 kcal 23,7%
    Wiewiórki 0 g 0%
    Tłuszcze 0 g 0%
    Węglowodany 99,8 g 47,3%

    Fruktoza podczas diety nie jest w stanie całkowicie zablokować ośrodka sytości. W rezultacie człowiek jest zaniepokojony ciągłym głodem. Może to zachęcić go do spożywania dużych porcji jedzenia, co jest absolutnie niedopuszczalne.

    Metody użycia

    Monosacharyd jest aktywnie wykorzystywany zarówno w medycynie, jak i w kuchni:

    • jako słodzik dla diabetyków i pacjentów otyłych (w postaci proszku lub w postaci sprasowanej);
    • do przygotowywania słodyczy o długim okresie przydatności do spożycia (w postaci proszku);
    • w celu wyeliminowania objawów zatrucia alkoholem (w postaci zakraplaczy);
    • dla zwiększenia wytrzymałości podczas ciężkiej pracy fizycznej (w formie proszku, w formie prasowanej).

    Według lekarzy bezpiecznym sposobem na uzupełnienie organizmu w monosacharyd jest spożywanie żywności, która go zawiera. Dzięki temu do układu pokarmowego dostaną się nie tylko węglowodany, ale także błonnik roślinny. Te ostatnie regulują wchłanianie cukru i zapobiegają jego nadmiernemu gromadzeniu.

    Ważny! Dużo cukru owocowego znajduje się w jeżynach, miodzie, ciemnych winogronach i słodko-kwaśnych jabłkach.

    Porównanie z sorbitolem

    Porównanie z sorbitolem

    Zdecydowanie nie można powiedzieć, co jest lepsze – sorbitol czy fruktoza w cukrzycy. Każdy produkt ma plusy i minusy.

    Dlatego pożądane jest, aby wykwalifikowany lekarz był zaangażowany w wybór odpowiedniego środka zaradczego. Obiektywnie oceni wskazania i przeciwwskazania, uwzględni indywidualne cechy ciała pacjenta.

    Sorbitol i fruktoza dla diabetyków nie są panaceum. Nie mogą wyleczyć choroby. Są w stanie umożliwić osobom, którym przeciwwskazane jest spożywanie cukru, cieszyć się jedzeniem bez narażania ich zdrowia.

    Cukier owocowy polecany jest miłośnikom słodyczy, które nie wyobrażają sobie menu bez słodyczy.

    Jednocześnie sorbitol jest bardziej odpowiedni dla pacjentów obojętnych na słodycze, cierpiących na choroby przewodu pokarmowego lub wątroby.

    Wśród użytecznych właściwości sorbitolu można wyróżnić zdolność do działania żółciopędnego i przeczyszczającego. Narzędzie ma działanie prebiotyczne na narządy trawienne.

    Jeśli chodzi o wady sorbitolu, są to:

    • wzrost stężenia glukozy i insuliny;
    • wysoka wartość energetyczna;
    • zdolność do wywoływania rozwoju zaburzeń jelitowych.

    Do korzystnych właściwości fruktozy należą zwiększona wydajność, ogólny ton i normalizacja nastroju. Może jednak powodować przyrost masy ciała i prowokować występowanie patologii narządów układu krążenia.

    Podczas stosowania słodzika ważne jest monitorowanie poziomu glukozy we krwi i masy ciała. Jeżeli produkt nie pogarsza stanu zdrowia, można go stosować na bieżąco.

    Ewa Wójcik
    Autor
    Rate author