Fasola: szkoda i korzyść

tytuły
Historia fasoli jako produktu spożywczego przenosi nas do starożytnego świata, kiedy ludzie po raz pierwszy poznali kulturę roślin strączkowych. Dziś uczta w Meksyku i Brazylii jest nie do pomyślenia bez potraw z fasoli. W Anglii na śniadanie zwykle je się smażone kiełbaski, fasolę w sosie pomidorowym i chrupiące tosty. Lobio – narodowe danie Gruzji – jest po prostu niemożliwe bez tego produktu, a latem jest przygotowywane z zielonej fasoli, a zimą – ze zbóż. Korzyści i smak fasoli znane są na całym świecie. Do Rosji trafił w XVII wieku i od razu znalazł zastosowanie w kuchni rosyjskiej.

Fasola: szkoda i korzyść

Korzystne cechy:

Fasola jest rośliną wysokobiałkową, a obecność w niej dużej ilości aminokwasów powoduje, że białka występujące w fasoli są podobne do tych występujących w mięsie i są łatwo przyswajalne przez organizm. Z tego powodu fasola jest bardzo przydatna dla postów i wegetarian;

– ze względu na obecność wapnia, potasu, jodu, fosforu, żelaza, sodu i magnezu w tym przedstawicielu roślin strączkowych, fasola jest przydatna dla osób cierpiących na choroby oskrzeli, choroby jelit czy reumatyzm;

– dobroczynne właściwości fasoli obejmują również układ moczowo-płciowy, warzywo to ma silne działanie moczopędne, dzięki czemu zapobiega obrzękom.

Szkodliwe właściwości:

Fasola: szkoda i korzyść

– jeśli chodzi o możliwą szkodliwość fasoli, musisz wiedzieć, że może się ona objawić tylko w przypadku niewystarczającej obróbki cieplnej tego produktu. Dlatego nie należy spożywać surowej fasoli ze względu na zawartość w nich substancji toksycznych. Obróbka cieplna fasoli powinna trwać co najmniej półtorej godziny z wystarczającą ilością wody;

Może powodować zwiększone tworzenie się gazu. Aby tego uniknąć, zaleca się namoczyć fasolę przed gotowaniem przez kilka godzin w zimnej wodzie.

W ten sposób korzyści i szkody fasoli są oddzielone od siebie bardzo cienką, ledwo zauważalną linią – sztuką kulinarną.

Fasola szparagowa: korzyści i szkody

fasola posadka

Korzystne cechy:

– zielona fasola zawiera ogromną ilość witamin, dietetycy umieścili ją nawet w pierwszej dziesiątce najbardziej przydatnych produktów spożywczych. Zawiera kwas foliowy, karoten, witaminy B, C, E. W dużych ilościach zawiera potas, wapń, cynk, żelazo i wiele innych pierwiastków śladowych, a także znaczną zawartość błonnika, białka i cukru.

– Dzięki wysokiej zawartości błonnika fasolka szparagowa poprawia pracę układu pokarmowego. Jego zalety są po prostu nieocenione dla osób z cukrzycą. Obecność w składzie unikalnego aminokwasu – argininy, która swoją wartością jest zbliżona do insuliny, przyczynia się do obniżenia poziomu cukru we krwi.

– fasola szparagowa jest niskokaloryczna, dlatego jest wysoko ceniona w żywieniu dietetycznym. Za jego pomocą można ugotować wiele nietypowych niskokalorycznych drugich dań – na przykład duszoną fasolkę szparagową z sosem grzybowym, duszoną fasolkę szparagową z warzywami i mięsem, letnia wersja gruzińskiego lobio. Dobrze nadaje się również do zamrażania i konserwowania.

Szkodliwe właściwości:

Fasolka szparagowa może wyrządzić szkody w przypadku dny moczanowej i zapalenia okrężnicy, a także zwiększonej kwasowości żołądka.

Fasola w puszkach: korzyści i szkody

Idealnie przepis na fasolę w puszkach zawiera 5 składników: sól, wodę, fasolę, kwas octowy i cukier. Kup gotową fasolę w szklanym słoiku, aby na własne oczy przekonać się o jakości produktu. Przed użyciem powstałą marynatę należy osuszyć, a ziarna umyć.

Korzystne cechy:

zachowanie większości składników odżywczych to zdecydowany plus fasoli w puszkach. Naukowcy udowodnili, że ponad połowa witamin i minerałów jest zachowana w tej formie. Fasola w puszkach nadaje się do kuchni dietetycznej ze względu na niską zawartość kalorii.

Szkodliwe właściwości:

– przy nadmiernym stosowaniu fasoli w puszkach może pojawić się tak nieprzyjemny efekt uboczny, jak zwiększone tworzenie się gazu;

– Dla osób, które bardzo dbają o swoją sylwetkę, lepiej używać fasoli w puszkach bez tłuszczu zwierzęcego.

W gotowaniu fasola w puszkach jest często używana w połączeniu z innymi produktami. Zrób pyszny gulasz z jagnięciny, masła, pomidorów, czosnku, zielonych warzyw, chili i świeżych ziół.

Fasola biała: korzyści i szkody

fasola

Korzystne cechy:

– fasola biała ma najdelikatniejszy delikatny smak, jest krucha, nadaje się do duszenia i konserwowania;

– biała fasola zawiera wapń i magnez – uzupełniające pierwiastki śladowe, które dbają o to, aby nasze kości, zęby i paznokcie były zdrowe i mocne.

– szczególna zaleta białej fasoli o wysokiej zawartości grubych włókien. Włókna te nie są w pełni wchłaniane przez organizm, ale pęcznieją w przewodzie pokarmowym, wchłaniając i usuwając szkodliwe substancje i toksyny.

Szkodliwe właściwości:

– powodem wycofania tego produktu z diety może być obecność zapalenia żołądka, zapalenia okrężnicy, wrzodu trawiennego, zapalenia trzustki, zapalenia pęcherzyka żółciowego.

Biała fasola będzie smaczniejsza i bardziej miękka, jeśli woda, w której zostały ugotowane, zostanie spuszczona po ugotowaniu, a następnie ponownie wlej lodowatą wodę na patelnię, dodając do niej 3 łyżki dowolnego oleju roślinnego. Fasolę należy soloć dopiero po całkowitym ugotowaniu, aby nie pękała podczas gotowania. W tym samym celu należy go gotować na małym ogniu i nie mieszać.

Dzisiaj rozważyliśmy wszystkie zalety wyjątkowego i wszechstronnego produktu na naszym stole – fasoli. Jak sam zrozumiałeś z artykułu, fasola praktycznie nie szkodzi, ale jej zalety są ogromne i oczywiste.

Ewa Wójcik
Autor
Rate author